
Grote foto

Grote foto

Grote foto

Grote foto

Grote foto

Grote foto

Grote foto
Men mag hier dus gerust van een wrak spreken. De vorige eigenaar wilde de wagen volledig in onderdelen verkopen en was al flink gevorderd. Hij vond het niet de moeite waard om het vehikel op te knappen omdat hij dacht dat het dakraam niet origineel was geleverd vanuit het fabriek. Ik heb vervolgens even onderzoek gepleegd en kwam tot de vaststelling dat het wél gewoon als accesoire geleverd is. Origineel Peugeot dus! Reden genoeg om een poging te doen deze verpauperde GTi in zijn originele hothatch-glorie te herstellen.
De bedoeling; deze witte volledig kaal strippen en from scratch weer opbouwen met grotendeels nieuwe of gereviseerde onderdelen. Aangezien er al genoeg auto's rondrijden met allerlei overbodige tupperware/tuning/styling/plastic erop geplakt, wordt dit exemplaar voor 99 procent origineel. Een lichte verlaging en een nieuw motorblok met acht extra kleppen vormen de uitzondering. De nieuwe motor wordt een 1,905l XU9J4 met 16 kleppen en standaard 160pk, afkomstig uit een Peugeot 405 Mi16 van 1989.
Dit zou zo kunnen klinken:
Uiteindelijk moet het er ongeveer als volgt uit komen te zien.

Grote foto

Grote foto
Dit is een project voor de lange termijn. Dus het kan best nog een tweetal jaren duren vooraleer de nieuwe GTi enigszins rijdbaar wordt. In de tussentijd zal ik hier geregeld een update posten met betrekking tot de vorderingen. Er zullen af en toe ook korte stukjes verschijnen over de 205 GTi in het algemeen, afgezien van mijn eigen project.
2 opmerkingen:
Looks like you still have a lot of work ahead of you. Good luck, she'll look great once it is all finished.
Hey, thanks a lot! I'm pretty sure I'm gonna need the luck ;-), lots of work indeed. It'll probably take a couple of years before she's finished. But it's totally worth it!
Cheers.
Een reactie posten